V kněžišti našeho chrámu, vysoko po jižní straně ve špaletě kruhového okna, skví se nápis: procul este, profani, přeloženo: odstupte, nezasvěcení...
Označení péče o svěřená mysteria, nebo důrazné varování? V Kristu Ježíši, který nám v sobě zprůhledňuje snad všechna myslitelná tajemství, je chvályhodné držet se takovéhoto pravidla. Nadto, je nám předkládáno jako tradiční. Avšak nevyléváme z pomyslné vaničky s nepotřebnou vodou i vytoužené dítko?
Rádi určujeme, kam smí (nesmí) člověk. Mnohá podivuhodná místa jsou jaksi zákonně zapovězena. Lidem kvůli lidem. Ne na základě nikdy nekončící Boží péče o člověka. Kde se tedy má nejeden člověk s Bohem setkávat? Snad v "hospodě"?!
Hospodin versus hospoda. A přece, již od útlého mládí, s lehkým pousmáním, obdivoval jsem jistou podobnost těchto dvou tak kategoricky rozporných slov. Zvukosnubnost těchto výrazů je však nepopiratelná. Hospodin, Pán, ve slovanských jazycích Gospoda - ve smyslu: hospodář, ten, komu na nás záleží, kdo má o nás starost a raduje se z našich plodů, prostě: má nás rád (ne tedy tolik: nejvyšší ze Špiclů, velebný Hrůzný či božský Imperátor apod.) Je dobré určovat Bohu kam smí? Vzácné znevažujeme, abychom pak o tom samém hovořili tak obhrouble? Jaký je prapůvodní smysl, hodnota skutečnosti pojmu hospoda? Místo, kde si člověk (poutník) může odpočinout, posilnit, pohovořit, povzbudit se navzájem, přenocovat, a v nové síle pokračovat v cestě dál. Jsou to další záchytné body na cestě, které nám nabízí samotný Bůh. (Ne tedy: místa krajně nedůvěryhodná, špeluňky, brlohy hříchů, příležitosti k okrádání a mrzkému zisku.)
Tvary Hospodin a hospoda prokazují nejen zvukosnubnost. Oba lze připočíst ke slovům jednoznačným. V prvém je vyjádřena plnost Dobra a v druhém jeden z odstínů Dobra. To, že my těmto skutečnostem přiřazujeme významy někdy až propastně odlišné, je výrazem naší slabosti a zabedněnosti. Podobně je tomu i se slůvkem křesťan. Ten, kdo je samotným Kristem označen jako: světlo a sůl země. Ona mnohoznačnost, která nám přijde na mysl při zaslechnutí pojmu křesťan (komediant, pokrytec, fanatik aj.) je vlastně nepřímým důkazem ztráty hodnověrnosti našeho pojetí (uchopení, zotročení) víry, nikoli samotného křesťanství.
O tom, že se dotýkáme nelehkého námětu, svědčí i tzv. "falešná zvukosnubnost". Což nabízí kupříkladu ruština. V tomto jazyce je užito pro slovo "mír" i "svět" jeden a ten samý výraz. Jistě právem. Vždyť hodnota světa je nejhlouběji vyjádřena božím pokojem. Jenomže. Co ten Rus na nejvyšší úrovni tam zrovna říká? Chce "mír"? Nebo chce "svět"? Diplomatická mimika bývá tak nečitelná, rozdíl tak nepatrný, snad jen ve tvaru koncovky, a ty, podobně jako krajiny sousedních národů, se často polykají.
Církev není pečlivě uzavřeným klubem vyvolených. Více je otevřeným srdcem, svědomím, hlasem i otázkou a především zázemím - domovem. Motto: "procul este, profani", pokud by nevycházelo z milujícího srdce, oživí spíše oprávněné obavy o "domácím násilí", a k tomu všemu ještě "zbožném". (Ruku na srdce: o domácím násilí v katolických rodinách správný věřící přece nemluví, že?)
Výzva: Jděte do celého světa - nepředpokládá jakýsi výběr z výběru, rozčleňování na vyvolené a vyvolenější, zamezování přístupů, odstraňování nepotřebných, vybírání si /příbuzné slovo jest "hereze"/ z nejchutnějšího ovoce - ale hlásání Naděje. Existuje na zemi místo, na které by Bůh vstupovat rozhodně neměl? Kdysi v mohutném sboru bytostí andělských vyvolala u nezanedbatelné části těchto nebeských opeřenců bouři nevole zpráva, že Nebeský Otec, aby obnovil Naději, sešle na zem svého vlastního Syna (ne, nikdy, neslýchané, to tu nikdy nebylo, v tom ti, bože, sloužit nemůžeme).
Nezapomínejme, že země je místo, které vyrůstá z půdy posvátné. Tuto hodnotu dostala do vínku. Prostor, který je pro jednoho jedině možný, může být pro druhého nepřekročitelně odpudivý. Tak tomu však na počátku nebylo...
Vše, co je voláno k bytí, má v sobě tolik životaschopnosti, aby pod úhlem Boží lásky mohlo dojít k cíli své existence. Vše. Tedy každý člověk, každé místo...
Bože, dej, ať to zbožní pochopí.